Sunday, April 23, 2017

Inimese ja arvuti suhtlus, ergonoomika ja kasutatavus

Seekordse postituse eesmärgiks on analüüsida ühte positiivset ning ühte negatiivset näidet kasutajakogemusest veebis. Positiivse näitena pakume kasutaja rahulolu vaatepunktist välja Airbnb ning negatiivse näitena õpitavuse kontekstis Jira Service Desk'i. 

Alustame Jira Service Desk'ist, mida artikli autor on viimase aasta jooksul oma töös kasutanud, ning mille õppimine on olnud vaevarikkam, kui see ideaalis olla võiks. Kuigi tarkvara kasutamine lähtesätteid kasutades on võimalik ning mitte liialt keeruline, nõuab igasugune täpsustav seadistamine kas dokumentatsiooniga tutvumist või konsultatsiooni Jira eksperdilt. Kõige suuremaks probleemiks on autor hinnangul see, et tarkvaras kasutatakse kahetasandilt seadistust, kus esimeseks tasandiks on üldsätted ja teiseks projektipõhised sätted. Probleem tekib sellest, et mõlemad tasandid on omavahel ristviidatud ning sagedane on olukord, kus kasutajal puudub arusaam, kas muudetakse üld-või projektipõhiseid sätteid. Täiendavat ajakulu toidab fakt, et üldsätteid ei saa mitte alati projektidele otse kohaldada, vaid neid tuleb projektide endi all täiendavalt seadistada. Keerukust õppimisel lisab omakorda see, et üld-ja projekti sätted ei ole otseselt duplikaadid ning kasutaja peab teadma, millisel tasandil üks või teine seadistus asub. 

Ühtlasi näib, et kõikvõimalike vaikimisi loodud töövoogusid ja lisasätteid ei peaks alati hoidma listides nähtaval ning mõistlikum lahendus võiks olla nende täiendav importimise võimalus vajadusel (ja olukorras, kus kasutaja on veendunud, et just seda ta vajab). Keerukama tarkvara puhul on kerge tekkima infokülluse probleem, mida aitaks hõlpsasti lahendada "less is more" lähenemine. 

Positiivse kasutaja rahulolu näitena vaatame Airbnb'd. Kuigi paljuski aitab selle teenuse meeldivusele kaasa teenuse kontseptsioon tervikuna, on nad suutnud luua ka läbimõeldud ja mugava veebilehe. Nad olid üks esimesi, kelle esilehel oli pikka aega fookuses ainult üks otsingukast: kuhu, millal, kui mitu inimest. Selline lahendus on sedavõrd lihtne, et läbib igal juhul n.n. vanaema testi. Samuti on nad mõistlikult liigendanud oma otsingufiltrid ning toovad tulemustes välja just need aspektid, mille järgi ööbimiskohta reaalselt otsitakse: hind, asukoht ning pildid. Kui võrrelda Airbnb lahendust näiteks Booking.com pakutuga, on erinevus sisuliselt mõõtmatu. Viimase puhul on esilehel ja otsingutulemustes märksa rohkem infot, pidevalt avanevad kõikvõimalikud pop-up'id ning "fear of missing out" mõtteviisist lähtudes kuvatakse nii kollaselt kui ka punaselt kõikvõimalikke teavitusi. Kahtlemata kuulub antud juhul rahulolu valdkonda ka turunduslik võte retargeting'i näitel, mida Booking.com teeb nii intensiivselt ja läbimõtlematult, et teatud sihtgrupid väldivad selle kasutamist.  

No comments:

Post a Comment