Wednesday, May 3, 2017

Eetika ja IT

Järgnevalt analüüsime UXPA ehk User Experience Professionals Association'i eetikakoodeksit, mis on kättesaadav siit (1). Antud organisatsioon oli esimesena eestvedajaks World Usability Day'i korraldamisele, mida on möödunud aastatel tähistatud ka Tallinnas. UX spetsialistid tegelevad inimeste käitumise uurimisega näiteks tarkvarade kasutamise kontekstis ning sealjuures tuleb neil jääda objektiivseks nii uurimisprotsessis kui ka tulemuste tõlgenduses, mistõttu on nende eetikakoodeksiga tutvumine huvitavaks ülesandeks. 

UXPA eetikakoodeks koosneb seitsmest lähtepunktist, millest esimene huvipakkuvam sarnaneb tugevalt teiste veebis kättesaadavate eetikakoodeksitega. Tees kõlab järgmiselt: "Käitu kõigi parimatest huvidest lähtuvalt" ning selle all peetakse silmas, et UX spetsialist on kursis valdkonna arengutega ja arendab ennast regulaarselt, võtab vastu ainult sellist tööd, milleks ta on kvalifitseeritud, ning on avatud oma töö tagasisidestamisele. Neid nõudeid võib pidada rohkem kui õigustatuks ning kokkuvõtvalt peaksid need kirjeldama iga töötajat sõltumata erialast, kes soovib oma töös regulaarselt korrektuure teha. Ühtlasi näeme, et küsimus pole mitte ainult klassikalises õige-vale lähenemises, vaid ka ideaalides laiemalt - eetikakoodeks vastab siinkohal üldisematele küsimustele UX spetsialisti enesearengu osas. 

Kuivõrd UX spetsialisti tööülesanded sisaldavad endas tööd inimeste ja nende käitumise uurimisega, on tähelepanuväärne UXPA eetikakoodeksi kuues punkt, mis sätestab järgneva: "Austa privaatsust, konfidentsiaalsust ja anonüümsust". Teesi põhipunktid sisaldavad endas lubadust mitte jagada ilma loata personaalselt või asjasse mittepuutuvat informatsiooni ning kasutajate nõusolekute kogumist. Veebipõhiste prototüüpimistarkvarade, millele pääseb ligi mitmeid inimesi ning tiimitöö tähtsuse suurenemise kontekstis on need põhimõtted kahtlemata olulisedMõeldes väiksemahuliste tarkvaraprojektide peale, kus kasutajate hulk on limiteeritud, muutub privaatsuse tagamine veelgi olulisemaks, kuivõrd selle puudumisel ei pruugi kasutajad anda toote kohta ausat tagasidet. Ja vastupidi - juhul, kui ettevõtte peaks juba täna koguma kasutajate käitumise kohta veebilehel informatsiooni, tuleks kasutajaid sellest kindlasti teavitada. 

Samavõrra oluline ka eetikakoodeksi viimane punkt: "Jaga kõiki järeldusi", mille eesmärgiks on UX spetsialisti suunamine positiivsete tulemuste kõrval ka negatiivsete tulemuste teatavaks tegemisele. Tervikliku tagasiside eelduseks omakorda on korrektse ja kallutamata valimi koostamine ning piiratud valimi tingimustes tulemuste järeldusvõime piirangutega arvestamine. Antud punkt küll ei kajasta sellist nõuet otseselt, kuid kaudselt võime siit välja lugeda ka UX spetsialisti kohustuse esialgse ülesandepüsituse pimesi uskumise kõrval lähtuda teesist "Võta arvesse kõiki tingimusi". Õigustatuna paistab siinkohal seegi, kui UX spetsialist enda ülesande piiridest kaugemale vaadata suudab, ning oluliste puudujääkide märkamisel nendest klienti teavitab, sõltumata sellest, kas viimane oli otseselt tema töö sisuks või mitte. 


Kasutatud materjalid:
1. https://uxpa.org/resources/uxpa-code-professional-conduct

No comments:

Post a Comment